what is the difference between prostitution and marriage?

assalamualaikum wbt...

soalan di atas amat menarik perhatian saya sewaktu kelas ethics selasa lepas. walaupun pada mulanya saya tidak menumpukan perhatian kerana sedang sibuk membaca Pathobiochem memandangkan esoknya exam pathobiochem... tapi bila soalan tersebut terpacul dari mulut Prof. ethics, saya terus mengangkat kepala...hmm...tertarik untuk mendengar hujah beliau.

Prof. menyambung... "what is the difference?.......... Prostitute is paid..." bla..bla.. bla...
afwan tak ingat ayat seterusnya... tapi, AHA!!! prostitute is paid... tiba2 saya rasa macam tak berapa senang dengan ayat tu. mungkin prof. to maksudkan benda lain... tapi fikiran saya merewang pada benda lain. obviously there are big differences between those two.

fikiran saya mula merewang, memikirkan apa sebenarnya ahli2 kafir fikirkan mengenai perkahwinan. wondering??? patutlah ramai mereka yang tak berkahwin dan lebih selesa tinggal serumah.. dan yang lebih dasyat, ada anak sekali. tapi bukan semua agaknya dan jauh di sudut hati saya, saya yakin mereka yang kuat pegangan agamanya (kristian etc.) lebih jauh dari perkara2 ini.

hmm...Allah menjadikan manusia semulia mungkin, kenapa perlu merendahkan taraf kita...nauzubillah.

Dan sesungguhnya telah kami muliakan anak -anak Adam dan kami angkat mereka didaratan dan dilautan, kami beri mereka rezeki yang baik-baik dan kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakkan mahluk yang telah kami ciptakan. ( Q.S. 17:70 )

Allahu 'alam.

p/s: teringat status skype seorg sahabat. Kalau nak lahirkan mujaheed dan mujaheedah, diri sendiri perlu jadi mujaheedah terlebih dahulu.

http://acne.savvy-cafe.com/wp-content/uploads/2008/03/beautiful-baby-rs.jpg

Comments

sab said…
Jazakillah kak mimi atas perkongsian,,,
teruskan menjadi yang solehah utk melahirkan mujahid dan mujahidah agama :)
Nur Hamimmi said…
wa iyyaki sab... terima kasih krn melawat. hehe... all the best!!

Popular Posts