"wahuwa maakum aina ma kuntum"57:4

assalamualaikum wbt... alhamdulillah...

(^-^) inshaAllah catatan kali ini berkaitan tajuk di atas, "wahuwa maakum aina ma kuntum" 57:4,---- "dan Dia bersama kamu walau di mana kamu berada".

EXAM... (^-^)hehe... sahabat saya request untuk saya buat entry mengenai exam saya. afwan sahabat, ter'delay' beberapa hari. inshaAllah, alhamdulillah hari ni saya tunaikan.

ceritanya begini...
Rabu yang lepas, 20hb, saya mengambil exam Pathobiochem. Rabu sebelumnya, saya ambil exam internal medicine. Jadi ada dalam seminggu gap dan pathobiochem ada dalam 85 soalan. apa yang bermain dalam fikiran saya ,"Eh, sempat ker?". Astaghfirullah...saya beristighfar. " Mana boleh fikir macam tu. Allah yang tentukan...ok2, teruskan".

Maka....saya teruskan langkah dan dalam masa seminggu tu... banyak juga benda yang terjadi. weekend tu ada meeting persatuan dan beberapa perkara lagi. terdetik lagi hati, "eh, sempat ke?"... hehe... marah lagi diri sendiri.."boleh la...sempat tak sempat belakang kira. Allah ada"... ya, Allah ada...ok2. Minggu weekend tu Allah bagi kesempatan kami buat MABIT dengan adik2 second year dan beberapa adik2 Russia yang tinggal rumah kami. Alhamdulillah malam tu terhilang sekejap fikiran mengenai exam, saya campak sekejap... hehe!!!

selesai semuanya... saya ada sabtu petang,ahad, isnin, selasa.... aish... fikir2, nak tukar tarikh ker tak? soalan banyak lagi neh...fikir2...hmm...taknak tukar la. inshaAllah Allah dah tetapkan 20hb utk pathobiochem saya. ok2... saya ambil kertas 'sticky note' dan saya tulis....
"If you know why you have to do it full-heartedly, just go for it"... pap...saya tampal pada frame gambar depan saya...hehe...senyum.

alhamdulillah...dan apa yang saya terharu sangat, Allah bagi ketenangan sepanjang hari2 sebelum exam tu.

hari exam... saya melangkah naik tangga. ternampak kelibat 2 classmates saya dari canada, kristina dan Richard... saya tersenyum memandang mereka. bila sampai di tingkat satu bangunan pathobiochem, saya nampak seorg lagi budak Malaysia. saya tanyakan jam pukul berapa dan dia menjawab... kemudian saya tgk gelagat Richard yang sibuk menekan-nekan tengkuk utk stimulate parasympathetic reaction...nampak macam nervous. saya senyum melihat gelagatnya...tiba2, Kristina tgk kami (saya dan budak Malaysia seorg lagi) dan dia cakap...

"You guys look so calm..."
hehe...saya senyum dan dalam hati saya cakap, 'mestila...sebab kami ada Allah'
Kemudian sahabat sy seorang lagi menjawab, "We pretend to".
hehe...kelakar2.

Selepas lebih setengah jam menuggu Prof. datang, Kristina tanya lagi soalan yang sama. hehe... saya senyum jela. ' Aish budak neh... sebab kami ade Allah'... dalam hati saya sangat bersyukur dengan Islam ini. hehe....

.... sehinggalah saat saya melangkah masuk utk bertemu Professor, saya berdoa agar Allah membimbing langkah saya sebab saya tahu "wahuwa maakum aina ma kuntum"...

Thank You Allah... All praises to YOU!!!

Comments

rusnarusli said…
salam, hamimmi! hehe.. dah tukar kulit? hehe.. cantekk2! yup! hanya org yg pernah rasa keberadaan Allah bersamanya akan tahu dan faham bgaimana tenangnya hati bila bersama Allah.. kan2.. alhamdulillah we are mukminah!
Nur Hamimmi said…
wsalam. jzkk rusna. pembaca setia. huhu...iAllah kita teruskan langkah bersama... dan semoga diberkati langkah2 bersama. ameen... (^_^)

Popular Posts