Apakah Yang Kurang...?

Set Kompas pagi Ini:

Jika DIRI adunannya, materi TARBIAH acuaannya...

Setelah bertahun-tahun adunan berada dalam acuan, bentuknya masih tidak mengikut acuan...

Perlu refleksi semula adunannya. Apakah yang kurang? (^__^)

~mari refleksi diri biar berjiwa besar untuk menerima tarbiah~

Sobahul Khair.....V(^___^)V
_____________________________________

Terdetik rasanya pagi ini untuk refleksi...saya letakkan status ini di facebook. Dengan harapan mengajak rakan-rakan yang dikasihi merefleksi bersama-sama. Peace !!! hihihi...

Saya panjangkan kisah status Facebook saya di Blog ini. Ingin tahu kenapa adunan dan kenapa acuan? Al-Kisah hebatnya Allah.... melalui tepung pun Allah boleh tarbiah kita.

Ceritanya... musim Chinese New Year yang lepas, saya dengan effortnya nak buat kuih Tang Yuan (orang Cina makan kuih ni waktu sambut tahun baru). Cari punya cari tepung pulut...tak mandang (takde) kata orang Perak.Aish...FRUST!!! Gali lagi dalam almari dapur...jumpa la tepung tapioca (tepung Ubi)... Hmm....try jelah!!!

Experiment bermula...dan..........SUBHANALLAH!!!!! unik sangat tepung ubi nih, bila letak air, dia akan stick together, tak melekat pada tangan atau bekas. Saya panggil Rusna dan Wani untuk melihat experiment saya...huhu...LESSON LEARNED!!! errr....bagaimana dengan kuih??? ...TAK JADI....not possible at all (kata orang Perak juge) dengan tepung yang hanya mahu melekat dengan molecule yang sefikrah dengan mereka sahaja. Sebabnya..kuih ni nanti kena rebus...atenye, bile nak rebus kalau nak takleh jumpa fikrah ayor (air). Takpelah..next time inshaAllah. yang pastinya...TARBIAH TEPUNG kami peroleh. Alhamdulillah....

itulah cerita adunan dan acuan...kalau kuih tak jadi, yang perlu di check adalah adunannya. Dalam kes saya??? Adunan core tidak betul..betulkan tepungnya baru kuih jadi. kan kan?? ~refleksi....refleksi...refleksi....~

dan akhir sekali, saya ceritakan kisah kedua tentang refleksi diri :

Begini ceritanya...
Usrah yang lepas...saya cuba mencari bahan-bahan di buku-buku catatan yang ada....

Dalam buku 1, tiada...
Dalam buku 2, juga tiada...
Dalam buku 3, pun tiada....
Dalam kepala, teringat buku-buku zaman awal-awal tarbiah dulu...saya bermonolog dalaman kemudiannya:
"ISh, mesti la takde. Baru lagi dapat pasal benda nih...."

Kemudian dipegang buku-buku yang ada..diletakkan sebaris dan drama pun bermula:

Erk...!!!!! BANYAKNYA BUKU CATATAN..(o_O)!
Tu tak kira kertas2, handout2, calit conteng sana sini dan yang lainnya...
tapi..!!!!
Bagaimana dengan perubahan diri...???!!

Jeng!Jeng! Saya tinggalkan anda dengan monolog dalaman itu..... untuk kita sama-sama fikir-fikirkan!!!
Sekian dulu (^____^)

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!"(As-Saff:2)

Comments

rusnarusli said…
salam! hammimi!~ yup, lesson learned <3

dulu pun ada terfikir.. buku usrah je tebal.. tersusun2 dah kat rak tu.. kalau nda ada amalnye _____ (isi tempat kosong.. hehe..)

jzkk! mantop mung tuleh belog.
hazilla_khairul said…
salam...terrrefleks juga kpd diri yg penuh kekurangan ini..ingin mnjd yg istiqamah dlm beramal.acuan yg sama, hasilnya berlainan..hurm2.

Popular Posts