Sharing is caring....peaceee!!!

Assalamualaikum...In the name of Allah, Most Gracious, MOst Merciful. Alhamdulillah, praise be to Allah for His precious gifts, Islam and Iman. With His willing, i'm here to write something....(upon request from cik echizen...heheh!). been extra busy lately and have no time to update my blog...tapi disebabkan ade request khas...alhamdulillah tergerak hati nak menulis.


Actually i don't know what to share with you guys...Dalam mencari-cari ilham, terjumpalah satu ayat ni dalam Quran. so i think that Allah want me to share my thought about this ayah. (sori, again i just have it in malay...):


" Wahai manusia! Telah dibuat satu perumpamaan. Maka dengarkanlah!Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah tidak dapat menciptakan seekor lalat pun , walaupun mereka bersatu untuk menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, mereka tidak akan dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Sama lemahnya yang menyembah dan yang disembah." (Al-Hajj: 73)




Ya rakan2, Allah adalah satu-satunya yang layak kita sembah. Setiap sembahan melainkan Allah tidak akan dapat mendatangkan apa2 kebaikan kepada kita dan Allah telah berfirman bahawa sembahan selain Allah itu tidak mampu mencipta walau seekor lalat pun. Oleh itu, marilah bersama-sama mengabdikan diri kepada-Nya. InsyaAllah...:)


Apakah sudah cukup pengabdian kita kepada Allah? kadangkala, kita mungkin tidak menyedari bahawa kita mempunyai satu obsesi yang tanpa kita sedari menjuruskan diri kita kepada keduniaan.kita terlalu bekerja keras untuk memuaskan hati kita dan masyarakat di sekeliling kita tanpa mahu berfikir apakah tindakan kita baik atau buruk di sisi Allah. We always think that we need to do something to make people respect us without considering what actually we need to do as a muslim...apa yang saya maksudkan dengan claim saya ni?hehhe....teruskan membaca...


sometimes as a muslim, kita lupa ataupun terlalu takut untuk menegur kemungkaran..terlalu memikirkan persepsi masyarakat terhadap kita. Adakah kita akan dibenci? Adakah kita akan disingkirkan? Ya Allah, minta dijauhkan bagi kita semua perasaan takut untuk menegur kemungkaran ini. Marilah kita bersama-sama ingat mengingati.insyaAllah...


apabila bercakap mengenai tegur-menegur ni, teringat pulak saya dengan rukun usrah yang diperkenalkan oleh As-Shahid Imam Hassan al-Banna. Ada 3 semuanya: berkenalan, bersefahaman, tolong-menolong. Huraian idea2 yang cuba disampaikan oleh beliau amat terkesan di hati. Salah satu huraian beliau, mengatakan bagaimana sebenarnya kita mahu menegur dan bagaimana pula reaksi kita apabila ditegur. Dalam menegur, kita perlu sentiasa ikhlas dan menegur dengan cara yang baik dan apabila ditegur, kita perlulah menerima teguran dengan hati yang terbuka.


HAve we ever think that sometimes what we say would hurt the others? it usually goes the other way around, rite?we always think about the other person's words which hurt us. We always want people to do and to act like what we want without we ourselves act and do like what they want. we often questioning why and why this particular person always n always hurts our feeling?sometime what they do make us questioning, do he or she or they hate us? hmmm.....thinking thinking..


okay,how about if we act and think conversely. why not we give before we take? why not we treat people like we want them to treat us before asking them to treat us like what we want?we usually don't realize that we always want to take before giving. selalu mengharapkan orang melayan kita dengan baik tanpa kita sendiri melayan orang dengan baik....selalu berharap orang mendengar cakap kita tanpa kita mendengar apa yang orang lain mahukan. selalu berharap orang menegur kita dengan baik sedangkan kita sendiri menegur orang itu secara kasar sehingga mengguris perasaan mereka. then, why not we make a move first? ayuh rakan-rakan....insyaAllah.


i think that all for now...quite long i guess...sory if it's quite boring. sekadar mahu share untuk menunjukkan rasa caring...wink2!InsyaAllah entry ini juga adalah peringatan untuk diri sendiri juga yang sering lupa.


p/s: moga kita semua berada dalam redha Allah selalu. Amin!Hezky den...









Comments

Popular Posts